Tools
- Wörter zählen (FREE)
- GTmetrix (Website Geschwindigkeit testen) (FREE)
- Google Search Console (FREE)
- Google Mobile Friendly Test (FREE)
- Google Rich Snippet Test (FREE)
- Schema Validator (FREE)
- Http2 Check (FREE)
- hreflang Tester (FREE)
- Sistrix Google Update Radar(FREE)
- MOZ Cast – SEO Weather(FREE)
- Semrush Sensor(FREE)
Nützliche Links
Browser Extension
SEO Zitate Cheat Sheet
Indexmanagement
Paginations werden als normale Seite behandelt
We don’t treat pagination differently. We treat them as normal pages.”
– John Mueller, Google Webmaster Office-hours Hangout 22 March 2019.
Warum Paginations auf index bleiben sollen
“When Googlebot indexes a site, it tries to determine the primary content of each page. If Googlebot finds multiple pages on the same site that seem to be the same, it chooses the page that it thinks is the most complete and useful and marks it as canonical.”
Google Search Central: https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/consolidate-duplicate-urls?hl=en&visit_id=637705591044017202-2386721188&rd=1
Kommentar HosonoDE:
Wenn Paginations auf noindex gesetzt werden, dann können die Inhalte darin nicht mehr indexiert werden. Auch würde kein Linkjuice fließen.
Daher lieber auf index lassen und Google entscheiden lassen.
Noindex follow gibt es nicht
“If we see the noindex there for longer than we think this this page really doesn’t want to be used in search so we will remove it completely. And then we won’t follow the links anyway. So, in noindex and follow is essentially kind of the same as a noindex, nofollow.”
– John Mueller, Webmaster Trends Analyst at Google, Google Webmaster Hangout 15 Dec 2017
PageRank Sculpting hat kein Effekt
“Q: Does this mean “PageRank sculpting” (trying to change how PageRank flows within your site using e.g. nofollow) is a bad idea?
A: I wouldn’t recommend it, because it isn’t the most effective way to utilize your PageRank. In general, I would let PageRank flow freely within your site. The notion of “PageRank sculpting” has always been a second- or third-order recommendation for us. I would recommend the first-order things to pay attention to are 1) making great content that will attract links in the first place, and 2) choosing a site architecture that makes your site usable/crawlable for humans and search engines alike.For example, it makes a much bigger difference to make sure that people (and bots) can reach the pages on your site by clicking links than it ever did to sculpt PageRank. If you run an e-commerce site, another example of good site architecture would be putting products front-and-center on your web site vs. burying them deep within your site so that visitors and search engines have to click on many links to get to your products.
There may be a miniscule number of pages (such as links to a shopping cart or to a login page) that I might add nofollow on, just because those pages are different for every user and they aren’t that helpful to show up in search engines. But in general, I wouldn’t recommend PageRank sculpting.”
https://www.mattcutts.com/blog/pagerank-sculpting/
Matt Cutts [4]
US-amerikanischer Softwareentwickler und Leiter des United States Digital Services. Er war Chef des Web Spam-Teams bei Google und Entwickler des SafeSearch/Google’s family-Filters.
Kommentar HosonoDE:
Im ganzen Beitrag wird auch erklärt, dass der PageRank durch das PageRank sculpting nicht verändert wird. Daher wäre ein nofollow nur für das Crawl Budget interessant, wobei auch ein normales noindex reicht.
Noindex & Canonical Kombinieren
„Nutze niemals einen Canonical-Tag von Seite X zu einer indexierbaren Seite Y, wenn auf der Seite X ein noindex Tag ist. Ich würde eines der beiden Tags nutzen, aber nicht beide!“ John Müller.
https://www.seroundtable.com/noindex-canonical-google-18274.html
SERPs (Search Engine Result Pages)
Klickwahrscheinlichkeit CTR in der SERP
“99,1% aller organischen Klicks erfolgen auf Position 1 bis 10. Für die restlichen Seiten bleiben damit nur noch 0,9% der Klicks übrig.”
https://www.sistrix.de/news/klickwahrscheinlichkeiten-in-den-google-serps/
“Fast 60% aller organischen Klicks entfallen auf Position 1. Position 2 erhält mit rund 15% nur noch ein Viertel der Klicks der ersten Position. Danach erfolgt der Abfall der Klickwahrscheinlichkeit nicht mehr ganz so schnell, aber doch deutlich.”
https://www.sistrix.de/news/klickwahrscheinlichkeiten-in-den-google-serps/
Wenn du Fragen hast, helfe ich dir gerne!
Mein Name ist Jessica Alexander, ich arbeite als Projekt Managerin bei HosonoDE. Kontaktiere mich gerne über E-Mail (jessica.alexander@hosono.de), Livechat oder Skype. Da wir unseren Sitz in Tokio haben, kannst du mich auch über unsere japanische Telefonnummer erreichen: +81 50-5479-3719
Shopware / Shopify / plentymarkets / Amazon / Google Ads
0 Comments